Wortelkanaalbehandeling

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meerdere wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels ziet u niet. Die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal.

In het wortelkanaal zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest en in het geval van kiespijn of een irreversibele ontsteking van de tandzenuw, wordt een wortelkanaalbehandeling geïndiceerd.

De Behandeling

De behandeling vindt natuurlijk plaats onder lokale verdoving zodat u het geheel pijnloos kunt ondergaan. Tijdens de wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts het ontstoken zenuwweefsel. Ontstoken zenuwweefsel geneest niet meer. Het is een onomkeerbaar proces. Daarom haalt de tandarts het ontstoken weefsel weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

Vaak maken onze tandartsen een of meer röntgenfoto’s. Zo hebben zij een goede controle over het verloop van de behandeling. De tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld.

Na de wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.